Fakturafrågor

Förstå din faktura

För att du lättare ska förstå alla poster på din faktura har vi tagit fram ett exempel på en elfaktura, fjärrvärmefaktura samt vatten och avlopp.

Kicka på bilderna här nedan för att få upp fakturan i naturlig storlek. När du fått fram fakturan kan du läsa förklaringarna till de olika posterna!

E-faktura

Elektronisk faktura eller e-faktura som det också kallas är ett miljövänligt och enkelt sätt för dig som kund att betala dina fakturor.

För att mottaga e-faktura ska du anmäla dig på din internetbank. När du väl anmält dig slipper du skriva in långa OCR-nummer eftersom alla uppgifter redan är inskrivna. Allt du behöver göra är att acceptera betalningen.

Vanliga frågor

Vad är en e-faktura?

En e-faktura är som en pappersfaktura som skickas elektroniskt till din internetbank. Du kan antingen godkänna betalningen direkt eller titta igenom faktura-specifikationerna precis som du kan göra med en pappersfaktura.

Varför är min elnätsfaktura dyrare än tidigare?

Många hushåll har under våren fått sina första elnätsfakturor och reagerat på höga kostnader. En viktig orsak är att energiskatten på el sedan den 1 januari betalas via elnätsfakturan och inte som förut via elhandelsfakturan – vilket många kunder inte känner till.

Läs mer här.

Var anmäler jag mig för att mottaga e-fakturor?

Du anmäler dig för e-fakturor på din internetbank. Ta hjälp av din bank vid frågor.

Hur avanmäler jag mig från att få e-fakturor?

För att avanmäla dig från att få e-fakturor går du in på din internetbank och letar upp ”avanmälan från e-faktura.” Följ sedan instruktionerna.

Får jag en pappersfaktura?

Nej, du får ingen pappersfaktura när du har anmält dig för e-faktura.

När får jag min e-faktura?

Du får din e-faktura vid samma tid som du skulle ha fått din pappersfaktura.

När betalas min e-faktura?

Efter att du har godkänt e-fakturan ser din bank till att fakturan betalas på förfallodagen.

Vad händer ifall jag inte betalar min e-faktura i tid?

Då får du en pappersfaktura som påminnelse eftersom betalaningspåminnelser inte skickas elektroniskt.

Fungerar det att kombinera autogiro med e-faktura?

Ja det fungerar och innebär att din e-faktura blir godkänd automatiskt. För att sätta upp autogiro med e-faktura får du göra det via din internetbank.

Vad händer om jag byter bank?

Vid byte av bank måste du själv avanmäla dig hos din gamla bank sedan anmäla dig på nytt hos din nya bank för att få e-fakturor.

Felanmälan

Kontakta kundservice via 0321-53 23 00.
Vi har beredskap dygnet runt!