Hem /

Vi är många som arbetar med att lösa de problem som kommit i samband med det myckna regnandet den senaste tiden. Ulricehamns kommun ansvarar för information till allmänheten och säkrar upp för att kunna fortsätta med samhällsviktig verksamhet. Det innebär att de ser till att skolor och äldreomsorg fungerar som vanligt. De har också ett ansvar för sina fastigheter och ser efter dem kontinuerligt. Ingen av dem ligger farligt nära vattendrag vilket innebär att de bara skulle kunna hotas av väldigt stora mängder regn.

Kommunen är förberedda på den här typen av händelser tack vare olika utredningar och kartläggningar som gjorts genom åren. Kartläggningarna har visat vilka effekter vi kan förvänta oss av höga vattenflöden som vi har nu. I dagsläget ser vi exempelvis mycket vatten på Prången, Ulricaparken samt i sommarstugeområden i södra delen av Åsunden, sommarstugor längs med Viskan och vi ser också höga flöden i exempelvis Sämsjön. Vi följer utvecklingen hela tiden, tillsammans med andra aktörer.

Ulricehamns Energi AB ansvarar för vatten, avlopp, reningsverk och gator i tätorter. Det är till oss du vänder dig om du har problem med gator inom tätorten, eller med vatten och avlopp. Det gör du via telefon 0321-53 23 00 eller via vårt formulär för felanmälan. Vi servar också med färskt dricksvatten om du har egen brunn som inte går att använda. Läs mer nedan.

Räddningstjänsten har till uppgift att ta hand om olyckor och bränder, både hantera och förebygga. De har just nu mycket att göra och prioriterar därför samhällsviktig verksamhet och framkomlighet på vägarna. De är till för sex kommuner i Sjuhärad och ser till helheten i dessa kommuner.

Länsstyrelsen hjälper till med samarbetet när det är många inblandade i en händelse. De samordnar kontakter mellan kommuner, räddningstjänsten, kraftbolag, trafikverket och SMHI med flera. De samlar in information från alla inblandade och gör en lägesbild som alla har tillgång till. Det underlättar allas arbete.

Men, vad är jag skyldig att göra själv?

Som fastighetsägare ansvarar du för att skydda din egendom. Räddningstjänsten kan behöva prioritera liv, hälsa och samhällsviktig verksamhet, så det är inte säkert att du får hjälp om till exempel din källare översvämmas. På Din säkerhets hemsida kan du läsa mer samt på krisinformation.se.

Vad kan jag göra själv?

  • Flytta möbler och elektriska apparater högre upp i huset eller ställ dem på någon form av förhöjning.
  • Ta bilder på rummen i huset för att kunna visa försäkringsbolaget vid behov.
  • Följ nyhetsrapporteringen i medierna och väderrapporterna hos SMHI.
  • Ha mobiltelefonen fulladdad.
  • Täpp igen golvbrunnar och toalettstolar med sandpåsar eller liknande. Om avloppsledningarna blir översvämmade kan vatten komma upp den vägen.
  • Stäng av strömmen med huvudströmbrytaren.

Vad ska jag inte göra?

  • Undvik att gå eller köra bil genom översvämmade eller avspärrade områden. Det kan räcka med en halvmeter strömmande vatten för att dra omkull dig eller få bilen att flyta iväg.
  • Om du tror att du fått in sjövatten i den egen brunn, eller tror du att du inte kan dricka det eget vatten så säljer vi på UEAB vatten. Vi har två så kallade vattenkiosker, en i Gällstad och vid huvudkontoret på Karlsnäs. Se mer information om vattenkiosker.
Skip to content