Elnät
Vårt ansvar
Ulricehamns Energi Elnät AB ansvarar för all elöverföring inom vårt koncessionsområde (kartbild).

Framtidssäkring i fokus
De senaste åren har det hänt mer på elmarknaden än under de senaste 100 åren. Elektrifieringen av samhället påverkar alla människor och ett ökat behov av el medför nya utmaningar kring att säkerställa leveransen. Vi jobbar för fullt för att säkerställa att vi lever upp till de krav som kommer att ställs på framtidens elnät.
Stormsäkring
Vårt stormsäkringsprojekt syftar till att minska elavbrotten och säkra driften vid framförallt stormar och orkaner. Arbetet innebär att vi byter luftburna elledningar mot nedgrävd kabel. Ett arbete som både är arbetskrävande och kostsamt, men lönande på sikt! Vi blir mindre känsliga för väder och vind och du får en säkrare elleverans.
Sedan starten har vi ersatt dåvarande luftledning med kabel, vilket innebär att tidigare ledningsgator återlämnas till respektive markägare. Ledningsgator som sedan kan återanvändas för produktion av skog. En riktig miljöinsats med andra ord!
Robust elnät
Ulricehamns Energi har under flera år arbetat för att få ökad redundans i elnätet. Kort sagt kan man säga att vid en eventuell drift störning får du tillbaka strömmen snabbare. Ökad redundans i vårt elnät ökar leveranssäkerheten betydligt.
Elnätsområde
Att vara nätägare betyder att vi, inom vårt geografiska område, har skyldighet att tillhandahålla elnätet till dig och våra övriga kunder. Vi äger stolpar, kraftledningar och annan teknisk utrustning som krävs för att elleveranserna ska fungera. Vi ansvarar för investeringar i nätet, utbyggnad, underhåll och mätning.
Vårt område
Elmarknaden är genom lagstiftning delad i elnätverksamhet och elhandel.
Ulricehamns Energi är ett av ca 170 företag som äger elnäten i Sverige. Det är Energimarknadsinspektionen som beviljar tillståndet, så kallad koncession. Energimarknadsinspektionen utövar också tillsyn över priser och leveranskvalitet.
Du kan inte välja ditt nätbolag, däremot kan du fritt välja din elhandlare då elhandeln är avreglerad. Vi överför energin hem till ditt hem från den elhandlare du tecknat avtal med.
Hur fungerar det?
Vi transporterar elström inom Ulricehamns kommuns nordvästra del. Strömmen kommer in till oss från Vattenfall, som äger de överliggande näten.
Vi köper in den på fem olika mottagningsstationer: tre stycken med spänningsnivån 45 000 volt och två med 11 000 volt. Därefter leder vi ut strömmen via kablar och luftledningar till våra nätstationer.
På vägen hem till dig transformeras elen ner från 130 000 volt till användbar hushållsel på 230 volt. Vid eventuella störningar har vi en reparationsberedskap för att avhjälpa felen. Att distribuera el handlar om att ge dig trygghet. Dygnet runt året om!
Vår tillgänglighet: 99,998 %
Under 2024 var tillgängligheten i Ulricehamns Energi Elnät AB:s elnät 99,998 %. Det innebär att våra kunder i genomsnitt var utan el i 25 minuter per kund, vilket inkluderar både planerade och oplanerade avbrott.
Planerade avbrott kan till exempel vara mätarbyten eller arbete i elnätet, såsom byte av kabelskåp eller nätstation. Oplanerade avbrott orsakas ofta av exempelvis åska, trasiga säkringar eller kabelfel.
Som jämförelse var det nationella genomsnittet för elnätsbolag 63 minuter (99,988 %) under 2023*. För mer statistik besök gärna energimarknadsinspektionens hemsida och jämför oss med övriga Elnätsbolag.
Leveranssäkerhet i Sveriges elnät (ei.se)
* Statistik för 2024 är ännu inte publicerad på Energimarknadsinspektionens hemsida.”